آریایی نژاد در گفت وگو با پول من:

ارز چند نرخی سبب افزایش رانت و فساد اقتصادی شده است

ارز چند نرخی سبب افزایش رانت و فساد اقتصادی شده است به گزارش پول من، نماینده مردم ملایر در مجلس اظهار داشت: اگر می خواهیم اقتصاد کشور را به سمت شفافیت و پایداری هدایت نماییم، باید به تک نرخی کردن ارز توجه بیشتری داشته باشیم.



احمد آریایی نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره ی آثار منفی چند نرخی بودن ارز بر اقتصاد کشور، اظهار داشت: ارز چند نرخی سبب شده که خیلی از بخش های اقتصادی کشور گرفتار مشکل شوند. سیستم چند نرخی به طور دقیقتر در حوزه واردات و صادرات، مشکلات جدی به وجود آورده و سبب افزایش رانت و فساد اقتصادی شده است. اگر می خواهیم اقتصاد کشور را به سمت شفافیت و پایداری هدایت نماییم، باید به تک نرخی کردن ارز توجه بیشتری داشته باشیم.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که نرخ ارز باید به شکلی تنظیم شود که فشار کمتری بر اقتصاد کشور وارد شود، افزود: تفاوت میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ ارز نیمایی، یک چالش بزرگ برای صادرکنندگان و واردکنندگان به وجود آورده است. زمانی که تفاوت نرخها بین نرخ نیما و بازار آزاد افزوده می شود، شاهد کاهش تمایل به صادرات خواهیم بود. این مسئله بصورت مستقیم روی تراز تجاری کشور تأثیر منفی می گذارد و صادرات را گرفتار رکود می کند.
وی در توضیح بیشتر این موضوع، اظهار داشت: نظام ارز چند نرخی انگیزه صادرکنندگان را می کاهد، چونکه وقتی نرخ ارز در بازار آزاد بالاتر از نرخ نیما است، صادرکنندگان ترجیح می دهند درآمد خودرا با نرخ بازار آزاد به دست بیاورند که این مساله به کاهش صادرات کشور منجر می شود و در نهایت به زیان کل اقتصاد است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیرات منفی نرخ های متفاوت ارز بر صنایع تولیدی و واردات کالا، اضافه کرد: از طرف دیگر، واردکنندگان کالاهایی که با ارز نیمایی وارد می کنند، توان رقابت با کالاهای مشابهی را که با ارز آزاد وارد می شود، ندارند. همین مساله سبب افزایش قیمت کالاها در بازار داخلی می شود و در نهایت مردم عادی بیشترین لطمه را از این وضعیت می بینند.
آریایی نژاد در آخر با تکیه بر لزوم اصلاح سیستم ارزی کشور، اظهار داشت: تک نرخی کردن ارز می تواند خیلی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، اما این مساله نیازمند برنامه ریزی دقیق و جامع است تا بتواند تأثیرات مثبت بلندمدتی بر اقتصاد کشور داشته باشد. ما در مجلس باید تمام تلاش خودرا به کار بگیریم تا سیاست هایی تدوین شود که ارز تک نرخی به بهترین شکل ممکن اجرا شود و از رانت ها و فسادهای احتمالی پیشگیری کند.


منبع:

1403/07/15
12:10:41
5.0 / 5
89
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تجاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما